باشگاه مشتریان چیست؟

ابتدا بد نیست بدانیم که اساسا باشگاه مشتریان چیست؟ اگرچه ممکن است هیچ اقدامی برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان نکرده باشید، کسب‌وکار شما در همین لحظه هم باشگاه مشتریان خودش را دارد! همین حالا هم شما مشتریان وفاداری دارید که به شکل منظم از شما خرید می‌کنند، کسب‌وکارتان را به آشنایان و دوستان معرفی می‌کنند، ایمیل‌ها و پیامک‌های اطلاع‌رسانی‌تان را با دقت می‌خوانند و به شما بازخوردهای مثبت و منفی ارائه می‌دهند.

شما چنین منبع ارزشمندی را در کسب‌وکارتان دارید اما تا زمانی‌که به آن نظم ندهید و برای این مشتریان وفادار خدمات خاصی در نظر نگیرید، نمی‌توانید از منافع و سود قابل توجهش برخوردار باشید. در سال‌های اخیر، رقابت برای جذب و حفظ مشتریان منجر به توسعه استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌ای شده است.

در شرکت‌های در حال توسعه، ترکیبی از ابزارهای بازاریابی رابطه‌ای، برای جذب و حفظ مشتریان سودآور هستند. یکی از این ابزارها باشگاه مشتریان است. براساس مفهوم بازاریابی رابطه‌ای، تمرکز بر جذب مشتریان جدید نیست، بلکه بر گسترش روابط با مشتریان فعلی است.

هدف باشگاه مشتریان این است که مشتریان را قادر سازد تا با ایجاد رابطه عاطفی با آنها، وفاداری خود را افزایش دهند. این موضوع در ادبیات بازاریابی کاملا پذیرفته شده است که مشتریان بلندمدت سود بیشتری نسبت به مشتریان موقت دارند. باشگاه‌های مشتریان نیز بر این منطق بنا شده‌اند. هر زمان که مشتری وفادارتر و قابل نگهداری‌تر باشد، فروش و سود بیشتری را به همراه دارد.

مزایای باشگاه مشتریان هلو سنتر چیست؟

شاید بپرسید: اصلا چرا باید حفظ مشتری فعلی برای کسب‌وکار مهم باشد و مزایای باشگاه مشتریان چیست؟ چرا کسب‌وکارهای بزرگ و محبوب، هزینه‌های زیادی را برای تاسیس باشگاه مشتریان می‌پردازند در حالی‌که می‌توانند بر روی تبلیغات و جذب مشتری جدید تمرکز کنند؟

با چند مورد مهم از مزایای باشگاه مشتریان آشنا شوید:

1: در ابتدای راه‌اندازی باشگاه مشتریان و سپس در ادامه فعالیت آن، مشتریان اطلاعات شخصی مفیدی را به شما ارائه می‌دهند، اطلاعاتی شامل سن، جنسیت و طبقات اجتماعی. این اطلاعات به همراه تاریخچه خرید و سلیقه خاص مشتریان، دانش مفیدی را به شما می‌دهند که در پیش‌برد کسب‌وکارتان به آن نیاز پیدا می‌کنید.

2: جذب مشتری جدید هزینه بالاتری نسبت به حفظ مشتریان فعلی برای شما دارد.

3: اغلب افراد برای برندها و فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین مورد علاقه خود بیشتر هزینه می‌کنند تا یک برند جدید و ناشناخته. بنابراین نگه داشتن مشتریان قدیمی‌، سود بیشتری نسبت به راضی کردن مشتری جدید به خرید از شما دارد.

حتما بخوانید: ترفندها و تکنیک‌های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی که باید بدانید  

حتما بخوانید: تکنیک‌های افزایش فروش فروشگاه زنجیره ای؛ 15 راهکار جدید و اثربخش 

4: مشتری وفادار به شما بازخوردهای سودمند و معتبری ارائه می‌دهد و همین بازخوردها تاثیر قابل توجهی در آینده کسب‌وکار شما دارد.

5: بسیاری از مشتریان شما مایل هستند به واسطه خرید و اعتمادشان از مزایای خاصی برخوردار باشند. این مزایا لزوما و همیشه به شکل مادی و فیزیکی نیست و گاهی عضویت

در یک باشگاه خاص به تنهایی احساس ارزشمندی به مشتریان وفادار شما می‌دهد و آن‌ها را بیش از پیش به کسب‌وکار شما متعهد می‌کند.

6: در نهایت تاسیس یک باشگاه مشتریان خوب با مزایای مناسب، مشتریان جدید را نیز به سمت کسب‌وکار شما جذب می‌کند.

جذب مشتری جدید و حفظ مشتری فعلی هر دو مهم هستند. اما آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد نگه داشتن مشتریان وفادار و قدیمی، سود بیشتر و هزینه کمتری برای کسب‌وکار شما دارد:

  • هزینه جذب مشتری جدید حدود هفت برابر هزینه‌ای است که برای نگه داشتن مشتریان وفادار خود می‌پردازید!
  • احتمال فروش به مشتریان قبلی شما، 60 تا 70 درصد است در حالی‌که مشتری جدید 5 تا 20 درصد احتمال دارد از شما خرید کند.
  • بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند 65% کسب‌وکار شما در آینده را مشتریان فعلی شما تشکیل می‌دهند.
  • حدود 80% سود کسب‌وکار شما در آینده از 20% مشتریان فعلی کسب‌وکارتان تامین می‌شود.
5/5 (1 نظر)